Suojellaan Lapsia ry:n ReDirection-kampanjalle kultaa Vuoden Huiput 2022 -kilpailussa
top of page
  • Protect Children

Suojellaan Lapsia ry:n ReDirection-kampanjalle kultaa Vuoden Huiput 2022 -kilpailussa

Päivitetty: 12. heinäk. 2022

TIEDOTE


Suojellaan Lapsia ry:n ReDirection– kampanja palkittiin Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa Jokeri-kategorian kultahuipulla. Syksyllä 2020 alkanut ReDirection-hanke ennaltaehkäisee lapsiin kohdistuvaa seksuaalirikollisuutta keräämällä tietoa henkilöistä, jotka käyttävät lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavaa kuvamateriaalia pimeässä verkossa.


ReDirection on tavoittanut satoja tuhansia lapsiin kohdistuviin seksuaalirikoksiin mahdollisesti syyllistyviä henkilöitä, lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavan kuva- ja videomateriaalin (CSAM – Child Sexual Abuse Material) käyttäjiä. Innovaation tulos yllätti myös Suojellaan Lapsia -asiantuntijat.


Suojellaan Lapsia ry:n toiminnanjohtaja Nina Vaaranen-Valkonen: ”Kaiken työmme tavoitteena on ennaltaehkäistä lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa ja seksuaalirikoksia erityisesti verkossa. Uuden tutkimuksemme mukaan CSAM-kuvien käyttäjistä lähes puolet kontaktoivat lapsia verkossa kuvia katseltuaan. ReDirection-innovaatio vähentää laittoman kuvamateriaalin käyttöä, mikä ennaltaehkäisee myös lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia.”


Vaikka aihe on äärimmäisen stigmatisoitunut, tekijöihin keskittyvä ennaltaehkäisy on äärimmäisen tärkeää. Suojellaan Lapsia ry:n ReDirection-hanke tavoittaa CSAM-käyttäjät kriittisimmällä hetkellä – kun he etsivät uutta CSAM-materiaalia – ja tarjoaa tukea käyttäytymisen muutokseen. Pimeän verkon anonyymi luonne mahdollistaa sen, että käyttäjät uskaltavat vastata kyselyihin ja ottaa apua vastaan ilman pelkoa jäljityksestä. Potentiaalisiin rikoksentekijöihin vaikuttamalla vähennetään myös kysyntää eli uusia lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia ja uuden CSAM-kuvamateriaalin tuottamista.


Alusta lähtien oli selvää, että CSAM-käyttäjät ovat kohderyhmänä erittäin laaja ja heidän tavoittamisensa perinteisin kohdentamisen keinoin oli mahdotonta. Poikkeuksellinen innovaatio päätettiin viedä pimeään verkkoon, missä ongelma on pahin. Pimeässä verkossa on kuitenkin omat hakukoneensa, joihin ei ole mahdollista ostaa mainontaa. Ongelma kierrettiin tekemällä yhteistyötä suoraan hakukoneiden ylläpitäjien kanssa, aloittaen suomalaisesta, Juha Nurmen kehittämästä Ahmia-hakukoneesta. CSAM-hakusanaoptimointi toteutettiin yhteistyössä kansainvälisten poliisiorganisaatioiden, mm. INTERPOL:in, kanssa. Kun henkilö yrittää etsiä lapseen kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavaa kuvamateriaalia hän ohjautuu hakutulosten sijaan sivulle, jossa tarjotaan tukea ja apua sekä ohjataan kyselyihin ja motivoidaan käyttäytymisen muutokseen.


Tällä hetkellä ReDirection-tutkimuskyselypatteristo on 17 eri kielellä ja kyselyitä on avannut sadat tuhannet CSAM-kuvamateriaalia etsivät henkilöt ympäri maailmaa. Tutkimuspatteristoon on vastannut yli 17 000 CSAM-käyttäjää, joista noin puolet on ilmoittanut haluavansa tukea CSAM-käytön lopettamiseksi. Kyselyihin vastanneita motivoidaan osallistumaan anonyymiin kuntouttavaan ja kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjautuvaan ReDirection-omahoito-ohjelmaan. Ohjelma on sekä avoimessa että pimeässä verkossa (HUS Mielenterveystalo). Sen tavoitteena on tukea, ohjata ja motivoida CSAM-materiaalin käytön lopettamiseen. Lisätietoja ReDirection-tutkimuksesta ja -omahoito-ohjelmasta löydät hankkeen kotisivuilta.


ReDirection-hanke on kehitetty yhteistyössä useiden asiantuntijatahojen kanssa. Hankkeen pääyhteistyökumppanit ovat Poliisiammattikorkeakoulu, HUS Mielenterveystalo ja Rikosseuraamusalan koulutuskeskus. Hankkeen on rahoittanut kansainvälinen End Violence Against Children.


Kampanjan on suunnitellut Havas Helsinki.


Palkinnon perustelut olivat seuraavat: ”Työssä on oikeasti luotu jotain innovatiivista, jolla maailmasta tehdään parempi. Aihe on todella rankka ja sitä on lähestytty tavalla joka ei ole missään määrin perinteinen. Työ itsessään on aidosti pyrkinyt muokkaamaan tapaa kuinka lähestyä henkilöitä, jotka tarvitsevat apua ja uudelleenohjausta. Tämä työ on tehty aidosti auttamaan eikä vain markkinointitempauksena tai visuaalisuus edellä.”


Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö Grafia ry:n Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen sekä suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Kilpailu järjestettiin nyt 42. kerran.


Kultahuippu-palkinto annettiin Jokeri-kategoriasta, jonka aiheen valitsee vuosittain kilpailun kulloinenkin päätuomari. Tänä vuonna kategorian aiheena oli ”Edistys”. Aikaisemmin tässä kuussa ReDirection-kampanja palkittiin myös erityisesti digitaaliseen median töihin painottuvassa Grand One -kilpailussa Innovatiivisin teknologian käyttö -kategorian voitolla sekä kunniamaininnoilla kategorioista Tuloksellisin kampanja ja Paras kampanja.


bottom of page